Monday, February 15, 2016

Tips Cari Kerja + Interviews + Cari Jodoh? :Are we out the woods?


Assalammualaikum.

Gambar ehsan drpd entah, but motif? Sentiasalah kita meminta2 kpd Tuhan.He indeed wanna listen to
our prayers.

Ya Allah dah lama dah I tak menaip,Banyak gilo nak cerita and banyak gilo nak share.
To be honest after habis belajar I mean masa nak habiskan belajar, hidup I dah mcm roller coaster.
Turunnya banyak jugak.Tornado melanda,  banjir semua ada. (Hiperbola saja ihiks.) Nak habaq ni, nak habiskan I punya degree yg secoet tu punyalah susah,Ya Allah. Banyak betul turun naiknya. I tahu sekarang ni macam susah kan nak cari kerja? Tapi jgn risau sebab Tuhan dah kata kalau kau doa sungguh dan usaha memang akan dapat. So kau jangan nak pemalas!Kerja melambak tahu!And nak bagi tahu juga, kalau mula kerja  nak gaji sedap mmg taklah.So korang kena build your foundation.

Kalau korang nak tahu.Aku ni buat dua internship.Legend kan? Kahkahkah.Walaupun masa tu aku rasa down sangat tapi aku rasa tu pengalaman paling berharga.Sebab aku buat internship lg lama daripada sepatutnya yg aku kena buat dan aku kerja dkt swasta dan kerajaan.So legend kan? Tapi pasal tu nanti jelah aku cerita.Yang penting walaupun aku rasa dulu aku MALANG tapi aku rasa Tuhan dah atur baik-baik je.

Aku belajar Business Management nak lebih mendalam lagi it is Office system Management, tapi kalau korang suruh aku buat system, aku takdelah bagus mana.Ha ha.Menyesal aku tak belaja bebetul dulu.Kalau tak boleh buat part time keje buat system, kayo tu okay!Yelah skrg ni bukan result cgpa je kena tinggi, kemahiran tu yg paling penting.Sbnarnya walaupun org ingat mulut aku ni mulut murai, tapi aku sbnrnya pndiam juga.Aku sbnrnya suka juga kalau kerja dgn mesin.Tapi aku pon suka tolong orang (amboi angkat bakul sendiri).Walaupun aku selalu tertanya knplah aku ni tak belajo jadik doktor ke engineer ker, tapi aku rasa skrg baru aku paham.Allah dah tentukan yg terbaik utk kita semua.Kalau korang nak tahu result SPM aku teruk ok.Sobs.Tapi itu bukan bukti korang takleh berjaya! So aku ni everytime cuti sem, aku suka bekerja.Nak cari duit, yelah pak mak aku bukan org senang walaopon ada suara-suara sumbang yg akan kata memacam, tapi aku bukanlah orang senang. Aku orang biasa je, so sebab tulah aku takleh nak lepak je kat umah.Mesrti nak cari kerja cepat2 walaopon sbnrnya malas juga.Tapi duk fikir, duit takkan turun drpd langit.

So berbekalkan pengalaman kerja setiap cuti sem, dan result degree yg suam-suam kuku je.Aku pon mengapply kerja.Dan Alhamdullilah sem inggu sajo menganggur aku dapat kerja customer service.Dan nak habaq ni, kalau kau org rasa cust service tak boleh buat duit korang silap besarlah. Hello we making money yo.Aku masa tu kerja dgn syarikat singapore based dkt melaka. Panjang mukadimahnya. So nak bg tahu korang lah.Aku dpt kerja 1 week after finish study.So kalau korang nk terus dpt kerja pon boleh gak.Apply awal-awal atau masa tengah buat internship tu korang baiklah dgn bos mana tahu dapat.Honestly, banyaklah mulut-mulut org ckp aku guna canle, cable ? Amboi, aku ni tak de pon minta cablem semua kerja cari sendiri.Aku ni taknaklah susahkan org, lgpon nak tahulah keupayaan sendiri.So tawakal je.Kalau kau pakai cable pon rezeki kau.Manalah tahu nanti aku nak gak pakai cable telepon ke.Lol. Aku selalu ingatkan diri , cari kerja sendiri,jgn guna cable sebab at least kau tahu kemampuan kau.

harus kerja kuat sebab suka melancong tengok dunia. 

tips cari kerja:

silalah apply dekat laman web femoa amos such as:
1.Jobstreet, tapi susah gak nak dapat kat sini.
2.Mudah.com, ramai org tak tahu mudah korang boleh apply kerja.lagi senang dan org selalu tepon aku interview.
3.Indeed.com pon okay gak.Banyak variety.
4.Maukarja pon okay gao.Emoticon dia pon comel je.
5.Takpon surat khabar tu beli,lg melambak.


So after aku dah kerja selama hampir 6 bulan di syarikat tu.Aku kerja angkat tepon, tapi kau jgn ingat senang lah.Sbb masuk kat situ barulah aku tahu cust service ni addalah pekerjaan yg memerlukan kesabaran yg sangat tinggi.Nasiblah aku tak jadi dragon ball.sobs.Tapi aku tahulah aku ni penyabar gak.Selepas 6 bulan aku benti keje.Sebab tut tut, aku dah lama di melaka.So marilah kita ke KL.Korang kalau nak berhenti jgn main blah je, kang masuk mahkamah.Hehe.Aku 24 hours dan bayar lah gaji satu bulan.Tp ikutlah syarikat korang.Syarikat lama aku in terms of payment ,mmg superb wei.Dan disitu juga anda bolehlah mencari jodoh.International woi,sbb syarikat international taw.

okay tips interview?
1.confident level tinggi! Inilah yg aku berlajar setelah beribu riban interview aku pegi.
walaupun masa interview KLIA tu aku mcm kampong gila.Kau tahu aku pakai kasut heels secoet jer.Lipstik takdo, orang lain semua mcm model.Tp confient aku masa tu,aku buat2 tinggi.Selamba jer aku pinjam lipstik org.kahkahkah.So walaopon org lain nampak havoc, u dont give up!

2.soalan tricky masa interview,so mcm aku punya pekerjaan.Cust service,Hr.Marketting ataupon PA.
Biasanya dia akan tanya where do you see you are after 5 years?
-ataupun dia akan tekan kau mcm-macam.Like kenapa kau berhenti kerja dulu?
and satu lg korang kenalah study syarikat tu sikit.Macam aku, aku sbnrnya tak study mana pon, aku baca lah summary, like vision and mission of teh company.
And guess what?Aku campakkan dan muntahkan benda alah tu masa interview.They will impress!
Percayalah cakap aku.

3.Penampilan.Kalau boleh,pakai formal like baju kemeja putih ,and seluar slack hitam.Cause they wanna se you dress up bebeh.Penampilan melambangkang syarikat tu mcm mana kan.So dress up!Tapi bergantung gaklah, kau kena study syarikat korang.Mcm kerja aku yg skrg ni, penmpilan kena jaga.aku dah rasa aku ni mcm peramugari ground pulak.Ha ha ha.

4.Walaupun contohnya kau ada SPM je, korang jgn mengalah, sbb kadang2 dia nak tengok kau punya konfiden je.Tapi kan kalau syarikat yg memerlukan english tu elok sikit, aku suggestkan korang, retake je english spm tu, atau mungkin ada cara lain,sbb skrg ni english dah jadi mcm normal dah.Tp jgn give up, boleh cuba.Dan percayalah english itu semudah ABC.Sebab orang semua ingat english aku ni superb,pada hal, bagai nak gila aku train sampailah skrg ni.Grammar pon terabur, tp aku ckp je.Kdg2 aku tak pahm pon apa org tu ckp, dgn british slang nya, tp berkat usaha,So jgn ragu-ragu ye!Persetankan saja sape yg herdik kau ckp broken english tu.

5.Aturkanlah fail resume korang tu cantik2.Sijil2 tu drpd zaman tertinggi sampai yg terendah.Macam degree sampailah spm, ke pmr ke, upsr ke tadika ke.tapi biasanya sampai pmr atau spm je.

Bagi akulahkan, memula tu korang cari pengalaman kerja je.Gaji tak banyak takpe.Jgnlah mentang2 kau degree, rasa diri tu gah sangat.Last2 sampai mati pon takde kerja.Pengalaman tu penting.Aku pernah je kerja kedai buku, angkat benda berat, bersih stor sume aku pernah.Masih ingat lagi zaman kedaifan aku.Aku pi kerja naik bas taaw!So jgn pikir aku ni mewah bagai.Nak mewah kita jgn dengki dgn orang, kerja kau halal dah Alhamdullilah.

Korang kalau duduk luar kl, nak cari kerja aku harap korang sediakan duit banyak sikit.Sebab kos hidup sini tinggi.Lepas tu kalau korang dpt,kena ulang alik bagai.Kos tu!Dan mcm aku ni aku Alhamdullilah, slps tanam anggur selama sebulan lebih dua bulan, setelah aku berhenti kerja, dapat kerja.Dan aku sbnrnya dpt dua tawaran, satu di Klia satu di kolej perubatan.Tapi aku kan sangat sudah jatuh cinta dgn Klia.Serious aku tak sangka aku dpt.Rasa cam nak nangis jer,Sobs betul.Sbb masa tu aku dh give upgak.Susah tul nak cari kerja.Tapi jgn putus asa.Macam aku, aku ni dah lama nak aim kerja KLIA.So bg aku ,aku carilah kerja di sana.SO IF YOU THINK YOU LIKE ONE COMPANY, KAU AIM KAN SAMPAI DPT KERJA!InsyaAllah berkat usaha dan doa mesti dapat.

Selain dprd itu, kerja di sini, kita juga bolehlah mencari jodoh.haha.Sbnrnya aku pon tak tahu knp aku suka kerja di KLIA. Mungkin, sebab aku suka travel.Mungkin sbb banyak foreigner.Mungkin sbb aku dah lama mengidam nak tahu mcmmana operasi airport.Dan yg penting dapat tiket free.So gaji aku biasa2 jer, tp yg penting aku blh buat OT.Yg penting after kau dh kerja dlm, lg sng kau nk tahu jwtn keksongan yg lain.Lg sng kau nak naik pangkat.Aku mmg takde cabel pon.Kalau ada pon InsyaAllah aku jarang2 pakai.Aku cuma nk bg tahu, aku tahu hidup skrg susah.Kos hidup tinggi.Kau tahu, aku last minute dapat rumah sewa murah, I mean bilik sewa murah dkt dgn KLIA.Ya Allah, aku rasa bersyukur sangat.Tak payah lah aku kena TOL.So korang jgn mudah putus semangat ye.Sblm nk pi KL tu, kenalah ada dlm 1000 lebih atau mungkin 400 pon boleh ikut jauh mana kau duduk.Sbb aku interview, after interview kena dtg lg utk, briefing, after that kena hantar pula medical check up, after that barulah kerja.Tapi jgn lupa aturan Tuhan tu indah2 sangat.


kalau kerja barulah dapat makan sedap2 tiga bulan sekali.


So jgnlah kita bermalas malasan.Sebab rezeki ada di mana2.Jgn lah kau demand baru habis belajar nak jadi CEO, itu bukalah syarikat sendiri.Goyang kaki.Tapi kalau bos pemalas syarikat lingkup gak.
So good luck.



0 Komen di SINI, satu pon jadilah!hikhik:

 
Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥