Thursday, May 10, 2012

Monolog.




Assalammualaikum.



SEseorang pernah cakap dgn saya yg saya ni macam "baik" sangat.
So macam tak segolongan dgn mereka dan mereka takut even nak joking
kalau nak menilai seseorang tu di depan saya.Sebab kadang2 saya akan cakap
eh tak baiklah macam tu.
I mean nak kata haku ini baik, serius aku cakap tak.Aku belum cukup baik!
Malah aku cemburu buta atau tak buta dgn orang yang mmg bukan setakat luar 
tertutup malah dalam jugak putih bersih.
AAku ini manusia biasa,terlalu biasa.Pernah dan masih lagi melalui kehidupan
yang penuh tipu daya dan onak dan durinya.
Aku pernah dan mungkin masih lagi rasa ditikam2 oleh saudara2 aku sendiri.
Aku pernah rasa ditipu hidup2 atau mati2.
Aku pernah mengata dan dikata.
Aku pernah kurang ajar dan orang eprnah menguji aku dgn kekurangan ajar mereka.
Aku pernah tidak tahu malu dan orang pernah tidak tahu malu dgn aku.
Aku pernah dan mungkin masih dibenci,didendami,dan mungkin ditakuti(ihik!)
Tapi aku hanyalah aku.
Walaupun kadang2 aku rasa,eh malas lah aku nak jadi baik.
Asal aku nak cuba je ada je orang mematah2 kan dan menendang2 semangat
aku untuk jadi baik.
Tapi itulah namanya dugaan kan.
So selepas aku boleh dikatakan muhasabah diri.
Bagi aku even orang cakap dan mungkin waktu aku khilaf dulu pu pernah
cakap alah nak joking2 pun tak boleh.
Kau ni narrow minded betul.
Serious aku cakap biarlah jadi narrow minded daripada tak pasal-pasal aku masuk neraka.
Nak bergurau bukan boleh sesuka hati.Lagipun kata2 itu pun boleh jadi mengata.
So nak cakap pasal orang pun kenalah ada batasnya.
Tak ada istilah bergurau bila kita menilai seseorang itu.
Jadi tak apalah kalau aku ni tak disukai kalau semaat2 aku ini dikatakan
tak boleh bergurau benda2 macam ni.I mean kalau tak bermaksud apa2
lebih baik berdiam mungkin.
Dan yang keduanya.Ada seseorang pernah bagi tahu aku,
waktu itu aku di dewan kuliah.Aku telah duduk di belakang sekumpulan budak2 ni.
Sebenarnya telinga aku ni bukanlah pekak dan aku juga bukan
tak ada kawan2 yang juga kawan2 mereka.Dan sebab itu mungkin mereka2
ini terlupa dan mengatA.Dan fikir aku ni terlalu duduk dalam gua mungkin
sedangkan aku ini terlebih tahu.Those who know me tahu yang aku ini kalau dah menyampah kat orang,memang muka aku boleh nampak.Tapi sebabkan
aku ini nak berubah aku telah mungkin sedikit sebanyak telah berjaya tak menunjukkan
muka kemarahan yang mungkin boleh membuatkan mereka2 ini terlemas di dalam tasik.
 So berbalik kepada ceritanya,sewaktu itu aku ada peperiksaan atau ujian mungkin.
Jadi mereka2 di hadapan aku ini tak semena2 mengatakan sesuatu yang mungkin berbunyi
seperti "Alah,takkan tak tahu Ain ada kat belakang,macam mana nak tiru kan"
Seriously mual2 aku macam sentap.Tapi bila fikir lama2.Alhamdullilah,
mungkin aku ni lebih baik dari dulu.
Tapi kadang2 aku juga terkandas.Hmm.
I hope I wont do that stupid things again.
This time biarlah dgn effort sendiri,biar rasa puas.
Aku ini rasa bodoh kalau dean lsit tapi..
Aku dah tahu soalan dulu.
Aku da h dapat info sana sini.
Dan meniru.
Rasa bodoh.
Dan bila kadang2 sakit hati aku juga dah lah kena baca banyak2,
tapi soalan yang keluar mmg nonsense.!!
Tapi nak buat macam mana,kan lagi manis kalau tak ada virus2 ni semua.
Aku harap jalan aku lebih suci kelak.
Berusaha lebih kuat.
Memang secara lumrahnya aku ini ingin sekali disukai semua.
Tapi ingat bukan semua orang nak suka kita even kalau kita tak buat salah.
Tak apa,Allah itu ada.
Kadang2 aku geram juga dgn tikam2 belakang atau cakap2 belakang ini.
Tapi hati sabarlah.sabar.
 Dan kau (diri sendiri) berubahlah jadi lebih baik.
MANUSIA memang petah berbicara,
sebab they are not in your shoes.

0 Komen di SINI, satu pon jadilah!hikhik:

 
Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥